سنگ های ساختمانی رنگی و کاربرد آن

سنگ های ساختمانی رنگی

تقریبا می‌توان گفت همه ما سنگ‌های ساختمانی مختلفی را می‌شناسیم. این سنگ‌ها شامل تراورتن، گرانیت، مرمریت، مرمر، چینی و غیره هستند. هرکدام از این سنگ‌ها با توجه به نوع خاک، موقعیت جغرافیایی، معدن و سایر عوامل تشکیل شده‌اند. این عوامل گفته شده می‌توانند ویژگی‌های هر کدام از این سنگ‌ها را مشخص کنند. سنگ‌های ساختمانی رنگی نیز از همین دسته سنگ‌ها بوده و از انواع مختلفی نیز برخوردار هستند. که قصد داریم  دراین مقاله به بررسی هر کدام از آنها بپردازیم.

سنگ‌های تراورتن رنگی

سنگ تراورتن یکی از مهم‌ترین سنگ های رسوبی به شمار می‌رود که حاصل رسوبات چشمه‌های آب گرم است. تنوع رنگی که در تراورتن وجود دارد، به علت اختلاف در املاحی است که در آب چشمه‌ها موجود است. این امر می‌تواند رنگ سنگ‌های تراورتن را تغییر دهد. در واقع هرچه که میزان املاح آب کمتر باشد، رنگ سنگ نیز روشن‌تر خواهد شد. پس می‌توان املاح موجود در آب چشمه‌ها را یکی از دلایل ایجاد سنگ ساختمانی رنگی تراورتن دانست.

سنگ نراورتن

انواع سنگ‌های تراورتن رنگی

سنگ تراورتن شامل انواع گوناگون می‌باشد. شما می‌توانید از بین آنها طبق نیازی که دارید رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید و بهترین سنگ را در ساختمان خود به کار ببرید. سنگهای رنگی تراورتن شامل موارد زیر می‌باشند.

  • سنگ تراورتن طلایی
  • سنگ تراورتن قرمز
  • سنگ تراورتن قهوه‌ای
  • سنگ تراورتن خاکستری
  • سنگ تراورتن گردویی
  • سنگ تراورتن لیمویی

مطالعه بیشتر<<<<<<<<<<<<<<<<<<<کاربرد سنگ مرمریت در دکوراسیون داخلی خانه

انواع سنگ‌های رنگی مرمر

یکی دیگر از سنگ‌های پرطرفدار ساختمانی که تنوع رنگ بالایی نیز دارد، سنگ مرمر می‌باشد. این سنگ با توجه به عناصر و مواد معدنی که در خود دارد، به رنگ‌های مختلفی دیده می‌شود. هرگاه کربنات کلسیم در این سنگ بیشتر باشد، رنگ سنگ مرمر سفیدتر خواهد شد. عناصری مانند آهن، منیزیم و آلومینیوم نیز می‌توانند رنگ این سنگ ساختمانی را تغییر دهند. اکسید آهن می‌تواند باعث شود، رنگ سنگ مرمر به قهوه‌ای یا زرد تبدیل شود. وجود منگنز نیز در سنگ های مرمر ایجاد رنگ خنثی مشکی یا خاکستری می‌کند. از جمله سنگ‌های مرمر رنگی می‌توان به سنگ مرمر قرمز، سنگ مرمر صورتی، سنگ مرمر سبز، سنگ مرمر مشکی، سنگ مرمر قهوه‌ای و خاکستری اشاره کرد.همانطور که می‌دانید رنگ‌ها می توانند نقش بسزایی در معماری و دکوراسیون داخلی هر ساختمان داشته باشند. به همین دلیل برخورداری از تنوع رنگ در سنگ‌های ساختمانی، دست افراد سازنده و طراح را برای ساخت یک ساختمان منحصر به فرد باز می‌گذارد.

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت از گونه سنگ‌های آذرین با تنوع رنگ‌های جذاب قرمز، سیاه، قهوه‌ای، سبز و آبی می‌باشد. سنگ گرانیت را از متداولترین سنگ‌های ساختمانی بر شمرده‌اند. این نمونه از انواع سنگ ساختمانی به دلیل نفوذ ناپذیری بالا در برابر رطوبت و دوام بالا قابلیت مناسب برای دکوراسیون آشپزخانه، سینک، روشویی، کانتر و کف پوش تبدیل کرده است. علاوه بر این مقاومت این سنگ در مقابل ساییدگی وثباتی که در رنگ دارد،برای راه پله ، پوشش های کف، سنگ نمای ساختمان کاربرد دارد .در مناطق بسیار سرد به عنوان یک سنگ با دوام و درصد نفوذ کم آب و میزان انبساط و انقباض کم استفاده نمود.

سنگ گرانیت رنگی
سنگ گرانیت رنگی

سنگ کوارتزیت

سنگ کوارتزیت در اثر دگرگونی ماسه سنگ در اثر فشار و گرمای بسیار زیادی در لایه‌های زمین به وجود آمده است.این سنگ جنسی زبر و سخت داشته وسطح آن را بلور‌هایی به رنگ قرمز، خاکستری و قهوه‌ای پوشانده است. کاربرد سنگ ساختمان کوارتزیت به دلیل مقاومت در برابر هوازدگی بیشتر برای پوشش دیوارها، نماکاری ساختمان، مرمت دیوارها وکفپوش‌ بوده اما در کنار این موارد از سنگ کوارتزیت برای آشپزخانه، پذیرایی و سرویس بهداشتی نیز می‌توان استفاده کرد.

ماسه سنگ

ماسه سنگ نوعی سنگ‌ رسوبی در کف رودخانه یا جویبار است که با دانه‌های سیلیسی پیوند خورده است .ماسه سنگ به رنگ‌های سفید، خاکستری، قهوه‌ای مایل به قرمز، زرد، قرمز و قهوه‌ای وجود دارد و به دلیل تطبیق‌پذیری بالا یکی از انواع سنگ های ساختمانی است که در داخل و خارج ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این در کف‌پوش، دیوار پوش، پوشش سقف، بالکن‌ها، استخرها و پاسیوها کاربرد دارد. مصرف این سنگ در پله‌ها و کف راهروها و سرویس‌ها مناسب نیست. این سنگ به رنگ کرم و سفید دیده می‌شود و تنوع رنگی ندارد. به علت وجود کانیهای رسی قابلیت صیقل‌پذیری این سنگ ضعیف است و در هنگام فرآوری، اکثراً سطح آن تیشه‌ای می‌شود. از نقاط قوت این سنگ، رنگ کرم روشن آن می‌باشد ولی از نقاط ضعف آن می‌توان به جذب آب بالای آن اشاره کرد که باعث فرسودگی سریعتر این سنگ می‌شود. همچنین به علت اینکه سختی کمی دارد در مکانهای پر تردد و در پله‌ها، کاربرد مناسبی ندارد.

ماسه سنگ

سنگ آنتیک

سنگ انتیک از تجمع خرده سنگ‌های تراورتن با مواد چسبنده ساخته میشود. سنگ آنتیک برای زیباسازی نمای داخلی و بیرونی ساختمان، کفپوش‌ها، محوطه‌سازی اماکن تفریحی، باغ‌ها و ویلاها استفاده می‌کنند. وجود تخلخل در سنگ‌های آنتیک امکان چسبندگی این سنگ‌ها بر روی هر نوع دیواری (گچی، سیمانی، سرامیکی و…) را ممکن می‌کند.سنگ‌های آنتیک نسبت به تغییرات محیطی، یخ زدگی، رطوبت، فشار، خراش، سائیدگی و آتش مقاوم هستند. به علت مقاومت بالا در برابر گرما از آن برای زیبا سازی فضای خارجی شومینه‌ها نیزاستفاده می‌شود.

سنگ آنتیک

مرمر(onyx)

یک نوع سنگ آهکی است که تحت فشار و حرارت هنگام دگرگونی مجدد سنگ آهکی تولید شده است. سنگ مرمر با ظاهری یک دست و رگه‌های رنگ‌های متنوع دیده می‌شود. این سبک رنگ سنگ مرمر را از دیگر انواع سنگ‌های ساختمانی و طبیعی متمایز کرده است. رنگ‌های خاصی مثل ارغوانی، سبز، قرمز، زرد ،سفید و خاکستری از جمله‌ هارمونی رنگ این نوع سنگ ساختمانی است. سطح صاف و آینه‌ای سنگ مرمر و همین طور قابلیت صیقل پذیری بالای آن در کنار جلای رنگ‌های زیبا کاربرد این سنگ را برای دکوراسیون داخلی، کف پوش‌ها، ستون‌ها، پله‌ها و تزیینات جانبی ساختمان رونق بخشیده است. از ویژگی‌های برجسته سنگ مرمر، عبور نور است.سطح تمیز و درخشان سنگ مرمر یک انتخاب مناسب برای طراحی داخلی آشپزخانه است. قیمت سنگ مرمر در مقابل دیگر انواع سنگ‌های ساختمانی برای کاربرد در دکوراسیون منزل بالاست.

سنگ مرمر

مرمریت  (marble)

جنس آن آهکی- رسوبی سنگ آهکی شکل گرفته از رسوبات دریاهای گرم و بیکران و ترکیب با گرانیت میلیون‌ها سال قبل است.  مرمریت دارای زنجیره‌هایی به نام استیلولیت می‌باشد که مانند نوار قلب در بافت سنگ مشاهده می‌شود. این سنگ با توجه به وجود ناخالصی‌ها به رنگ‌های روشن تا تیره و رنگی مانند: کرم، قرمز، قهوه‌ای، صورتی، سیاه، خردلی، سبز و غیره دیده می‌شود. مرمریت کاربرد مناسبی در نما و کف فرش داخلی و خارجی ساختمان دارند.از آنجاییکه منابع آن در ایران نسبت به سایر گونه های مختلف سنگ کمتر می باشد از آن عموما به عنوان یک لایه ی پوششی در نمای داخلی ساختمان بخصوص کف ساختمان ها آن هم در ابعاد اسلب و یا تایل های با ابعاد بزرگ استفاه می نمایند .

استفاده از این سنگ ساختمانی را به عنوان سنگ کف ، پوشش بکار رفته در دیوار و کف سرویس های بهداشتی همچنین پلکان های داخلی به شما پیشنهاد می کنیم . این نکته را نیز در نظر داشته باشید از این سنگ می توان اکسسوری های بی نظیری مانند سینک و یا صفحه ی کابینت تولید نمود.

نتیجه گیری:

سنگ ساختمانی رنگی کاربردهای مختلفی در ساختمان‌سازی دارد. کاربرد این سنگ‌ها با توجه به نوع و کیفیتی که دارند متفاوت خواهد بود. از نوع تراورتن این سنگ‌ها می توان در نمای خارجی ساختمان‌های کلاسیک و مدرن استفاده کرد. از جمله کاربردهای دیگری که سنگ‌های رنگی دارند کاربرد آنها در نمای داخلی ساختمان جهت زیبا سازی می‌باشد. البته باید حتما به این نکته توجه کنید که شوره زدن سنگ یکی از مشکلات رایج در سنگ کاری نمای ساختمان‌ها است و این شوره‌ها بر روی سنگ‌های رنگی مشخص‌تر است.

گروه سنگ ملک زاده یکی از باسابقه ترین فروشگاه سنگ می باشد و آماده خدمت رسانی و همکاری با مهندسین و ساختمان سازان در پروژه های ساختمان سازی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ملک زاده سر بزنید و از محصولات و پروژه های ما دیدن نمایید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو


اطلاعات تماس


  • ۵۶۹۰۱۹۲۰-۲۴(۰۲۱) | ۰۹۱۲۳۹۰۴۳۷۳
  • کیلومتر ۳۵ تهران – قم ، شهرک صنعتی شمس آباد – بلوار زکریای رازی – سنبل ۵ – پلاک ۶
  • شنبه الی چهارشنبه: 7 صبح الی 7 بعدظهر

در خبرنامه سایت گروه سنگ ملک زاده عضو شوید