مزایا و معایب پرکاربردترین انواع سنگ مرمریت

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت یکی از لوکس‌ترین سنگ های ساختمانی است که از زمان های قدیم در کشورمان استفاده شده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش معادن جدید، این نوع سنگ تنوع بسیار بیشتری پیدا کرده است و در صورت نیاز قادر خواهید بود انواع طرح‌ها و رنگ‌های آن را برای مکان های مختلف منزل خود انتخاب کنید.البته این سنگ بیشتر نماد ساختمان‌های لوکس و گران‌قیمت بوده و بیشتر در خانه ‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای فضای بزرگ تری هستند. در این مقاله سعی بر اینست که  به مزایا و معایب این سنگ زیبا و پرکابرد بپردازیم.

سنگ مرمریت چیست؟

مرمریت (به انگلیسی: Marble) یکی از انواع سنگ‌های دگرگونی است که از دگرگونی سنگ آهک شکیل شده است. نام تجاری سنگ‌های مرمریت در بازارهای جهانی انیکس (Onyx) است. در واقع کلسیت کانی اصلی و اولیه سنگ مرمریت است که در اثر دگرگونی متبلور می شود و این سنگ ارزشمند را به وجود می آورد.در این نوع سنگ رگه هایی وجود دارد که به خاطر وجود برخی ناخالصی‌ها در کانی اصلی سنگ، نظیر سیلیس، میکا، اکسید آهن، گرافیت یا مواد آهکی است. البته همین رگه ها زیبایی خاصی به سنگ‌های مرمریت بخشیده است و بسیاری از افراد وجود همین ناخالصی‌ها یا رگه‌ها را به سنگ‌های مرمریت ساده و بدون رگه ترجیح می‌دهند. رنگ سنگ های مرمریت هم به وسیله  مقدار همین رگه ها تعیین می شود.

سنگ مرمریت

 چرا سنگ مرمریت  پرکاربرد در دکوراسیون می باشد؟

شیک و ظریف

این سنگ‌های ظریف و براق بهترین گزینه برای فضاهای نشیمن هستند. نه تنها محیط‌های خانگی، بلکه فضاهای اداری و سالن‌های همایش و جلسات را می‌توان با این سنگ‌ها به زیباترین شکل ممکن طراحی کرد؛ فضاهایی که به نوعی برند و هویت شغلی افراد محسوب می‌شوند. شاید در نگاه اول ظاهر زیبا و پرجلای این سنگ‌ها بسیار لوکس و گران قیمت به نظر برسند، اما در کمال ناباوری باید بگوییم بسیاری از انواع مرمریت‌ها با قیمت کمتر از سایر سنگ‌های زینتی قابل خریداری هستند.

 قیمت مناسب

این ویژگی از نظر تجاری و اقتصادی اهمیت بالایی دارد. در میان سنگ‌های زینتی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند، مرمریت‌ها از مناسب‌ترین قیمت برخوردارند (البته نه همه‌ی مرمریت‌ها). فراوانی و تنوع این سنگ‌ها، کشف معادن بی‌نهایت مرمریت در نقاط مختلف پوسته‌ی زمین، برش و تراشکاری راحت‌تر که هزینه‌های حفاری آن‌ها را کاهش می‌دهد، از مهم‌ترین دلایل قیمت مناسب مرمریت نسبت به سایر گونه‌های سنگ است.

قابلیت تمیزکاری راحت

سطح مرمریت‌ها صاف و صیقلی است. بنابراین تمیزکردن آن‌ها بسیار راحت است.

کاربرد سنگ مرمریت در دکوراسیون

آیا سنگ مرمریت با سنگ مرمر یکی هست؟

بین عموم مردم اشتباهی رایج است و تصور می کنند هرگز سنگ مرمریت با سنگ مرمر یکی نیستند. در این مقاله توضیح مختصری در مورد تفاوت این دو سنگ می دهیم. اول اینکه سنگ مرمر یک سنگ آهکی رسوبی است و سنگ مرمریت، یک سنگ آهکی دگرگون شده است. یکی دیگر از تفاوت های سنگ‌ های مرمر با مرمریت‌ ها در بافت آن‌ها است. در حقیقت، مرمرها نسبت به مرمریت‌ها دارای بافتی با دگرگونی بیشتری هستند.سنگ مرمر و مرمریت را افراد عادی نمی توانند از روی ظاهر آن ها تشخیص دهند اما توسط کارشناسان سنگ ساختمانی قابل تشخیص هستند. یک تمایز بین سنگ های مرمر و مرمریت این است که سنگ های مرمر توانایی عبور نور از خود را دارند. از نمونه سنگ‌های مرمریتی می توان به گرین ماربل، انیکس، امپرادور لایت و دارک اشاره کرد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه خرید انواع سنگ ساختمانی به این مقاله هم سر بزنید:>>>>>>>>>>>>>نکات مهم در خرید سنگ ساختمان

انواع سنگ‌های مرمریت

انواع سنگ مرمریت بر اساس شدت دگرگونی :

  1. مرمریت چینی
  2. سنگ‌های مرمریت کریستالی
  3. سنگ‌های مرمریت ابری

منشا انواع سنگ مرمریت:

  • مرمریت خوی
  • مرمریت کاشمر
  • مرمریت هرسین
  • مرمریت آباده
  • مرمریت سمیرم
  • مرمریت بسطام

مزایای سنگ‌های مرمریت

  • دارای مقاومت فشاری بالاتر نسبت به سنگ‌های تراورتن (سنگ های مرمر)
  • قابلیت حکاکی، صیقل‌کاری و غیره
  • دارای سطحی صاف و براق و آینه‌ای
  • به دلیل خاصیت آهکی، جذب آب بسیار بالای دارد. پس نباید از این سنگ ها در مکان های مرطوب مثل حمام یا سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده کرد بلکه می توان در قسمت های خشک خانه مثل  سالن‌های پذیرایی به کار برد.

معایب سنگ‌های مرمریت

  • مقاومت فشاری پایین‌تر نسبت به سنگ‌های گرانیتی
  • دارای مقاومت پایین در برابر شرایط و ناپایداری‌های جوی
  • دارای مقاومت پایین در برابر انقباض و انبساط
  • از این سنگ به عنوان کف پوش در جاهای پر رفت و آمد استفاده نمی‌کنند زیرا در برابر ضربه و خراش مقاوم نیستند.
  • در نمای ساختمان‌های مناطقی با باران‌های اسیدی فراوان استفاده نمی شود چون سنگ های مرمریت تخلخل پایین و درصد آهک زیادی دارند که در برابر مواد اسیدی و فرسایش مقاومتی ندارد.
  • به دلیل استفاده از شوینده‌های اسید دار در سرویس‌های بهداشتی و حمام هم کاربرد ندارد.

کاربرد سنگ مرمریت

یکی از دلایلی که معماران و طراحان از سنگ مرمریت در نمای خارجی ساختمان استفاده نمی کنند این است که سنگ مرمریت در برابر تابش نور خورشید در طولانی مدت تغییر رنگ می دهد. پس به طورکلی می توان گفت که سنگ ساختمانی که فقط در نمای داخلی ساختمان استفاده می شود، سنگ مرمریت است.، سنگ مرمریت یک سنگ آهکی است که مقاومت بالایی در برابر عوامل تخریب زا، مانند تابش نور خورشید و تغییرات جوی ندارد. سنگ مرمریت هرسین، به دلیل مقاومت بالایی که در قبال آتش و فرسایش دارد، یکی از سنگ‌های مرمریت ممتاز و مرغوب است و یا سنگ مرمریت خوی، که به دلیل بافت فشرده‌ای که دارد، استحکام‌ زیادی داشته و قیمت بالاتری نیز دارد و تحمل زیادی در برابر شرایط جوی و فرسایش و فشار دارد.

۱- کاربرد سنگ مرمریت در مجسمه‌سازی

این سنگ های زیبا به خاطر قابلیت حکاکی و صیقل‌کاری برای مجسمه‌سازی و حکاکی و غیره در بهترین شکل ممکن استفاده می شود. این سنگ ها در بناهای تاریخی مجلل و باستانی به کار می رود و زیبایی صد چندانی به این قبیل بناها می دهد.

۲- کاربرد سنگ مرمریت در دکوراسیون داخلی

در نمای داخلی اتاق ها بیشتر از سنگ های مرمریت و تراورتن استفاده می کنند که به سلیقه افراد و نوع چیدمان و رنگ دکوراسیون داخلی ساختمان بستگی دارد.

۳- کاربرد سنگ مرمریت در دیوار پوش‌ها

استفاده از سنگ مرمریت در دیوارها می‌تواند شامل کلیه دیوارهای خانه از قبیل دیوار اتاق خواب و سایر بخش‌ها یا حتی اکسسوری‌ها باشد. از این نوع سنگ برای دیواری که میز توالت در مقابل آن قرار دارد یا بخشی از دیوار پشت هد سرویس خواب‌ یا دیوار پشت تلویزیون استفاده کنید.همچنین دیواره های پارکینگ نیز محل مناسبی جهت استفاده از سنگ های مرمریت هستند زیرا در معرض مستقیم تابش آفتاب نیستند و همچنین با عوامل سایشی و ضربه ای کمتری مواجه هستند.

۴- کاربرد سنگ مرمریت در حمام و سرویس بهداشتی

همان‌طور که اشاره کردیم این سنگ‌ها چندان برای این قبیل قسمت‌های خانه که در معرض رطوبت هستند، مناسب نیستند. با این حال، در بخش‌هایی از سرویس بهداشتی که کمتر در معرض آسیب و رطوبت هستند از سنگ مرمریت استفاده می شود.

۵- کاربرد سنگ مرمریت‌ در آشپزخانه

روی پیش‌خوان آشپزخانه، کابینت‌ها یا هر قسمت از آشپزخانه که علاقه دارید از این سنگ ها می توان استفاده کرد. سعی کنید از این سنگ در کف آشپزخانه استفاده نکنید چون در برابر ضربه مقاوم نیستند.

۶- کاربرد سنگ مرمریت‌ در کفپوش

بیشترین کاربرد سنگ مرمریت برای سنگ کف ساختمان ها به ویژه برای کف پوش لابی، پذیرایی و اتاق ها است. کف ساختمان ها در معرض سایش و ضربه ومواد شوینده هستند که می طلبد سنگی با تخلخل پایین، ضربه پذیری بالا و مقاومت سایشی زیاد در آن محل ها نصب شود که این مشخصات از مولفه های اصلی سنگ ها مرمریت است.

البته باید به این نکته توجه کنیم که همه سنگ های مرمریت مناسب کف ساختمان و یا کف پارکینگ نیستند. سنگ مرمریت کوه سفید قم، از سنگ های مرمریت نامناسب برای کف ساختمان است که به دلیل داشتن مقادیر بسیار زیاد آهک به هیچ عنوان جهت کف پوش مناسب نیستند.

۷- کاربرد سنگ مرمریت‌ پله و راه پله

سنگ مرمریت نسبت به سنگ های دیگر سختی کمتری دارد و مقاومت مرمریت در مقابل هوازدگی، آفتاب مستقیم، گازها و باران فصلی و اسیدی (بخصوص در شهر های صنعتی ) کم است بنابراین این نوع سنگ مناسب بیرون ساختمان نبوده و بیشتر مناسب استفاده در نمای داخلی ساختمان، کف و پله است..

نتیجه گیری:

سنگ‌های مرمریت  همانطور که قبلا اشاره کردیم در مقابل هوازدگی، گازها و باران اسیدی مقاومت کمی دارد و  اگر در مکان هایی که در معرض انقباض و انبساط هستند، قرار بگیرند، دچار خردگی می شوند. همچنین در برابر تابش نور خورشید در طولانی مدت تغییر رنگ می دهد.بنابراین به طور کلی سنگ مرمریت انتخاب بسیار مناسبی جهت فضاهای خارجی نیست مگر اینکه دارای ضخامت بسیار زیادی باشد که بتواند سبب عدم نفوذ آب و خوردگی سنگ گردد.

در ادامه این مقاله به دیگر خدمات و محصولات گروه سنگ ملک زاده حتما سر بزنید.واگر تمایل به خرید از دیگر محصولات سنگی اعم از سنگ مرمریت لته ترکیه، انواع سنگ مرمریت اسپانیا داردید حتما از فروشگاه سنگ ملک زاده دیدن نمائید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو


اطلاعات تماس


  • ۵۶۹۰۱۹۲۰-۲۴(۰۲۱) | ۰۹۱۲۳۹۰۴۳۷۳
  • کیلومتر ۳۵ تهران – قم ، شهرک صنعتی شمس آباد – بلوار زکریای رازی – سنبل ۵ – پلاک ۶
  • شنبه الی چهارشنبه: 7 صبح الی 7 بعدظهر

در خبرنامه سایت گروه سنگ ملک زاده عضو شوید