سنگ مقاوم در برابر یخبندان؛ سنگ مناسب برای مناطق سردسیر

سنگ مقاوم در برابر یخبندان؛ سنگ مناسب برای مناطق سردسیر

سنگ ها همانند دیگر مصالح برای هر شرایطی انواع مختلفی دارد. انتخاب سنگ مناسب بستگی به نوع کاربرد آن، نوع منطقه، نوع آب و هوا و … دارد. برای مثال برای نمای داخلی یا ساخت سنگ پله و سنگ درو استخر نمیتوان از سنگی استفاده کرد که در نمای خارجی استفاده میشود.

مهم ترین مسئله که در انتخاب سنگ باید به آن دقت کرد این است که برای چه منطقه و اقلیمی میباشد. یکی از انواع مناطق و اقلیم های ایران، اقلیم سردسیر است. ایران به سبب وجود رشته گوه های البرز و زاگرس مناطق سردسیر زیادی را در خود جا داده است.

توصیه میشود حتما برای انتخاب سنگ یا مصالح مناسب جهت ساخت و ساز به توپوگرافی محلی دقت شود.

از ویژگی های مناطق سردسیر در ایران این است که میانگین دمای هوا در ماه گرم سال بالای ۱۰درجه و در ماه سرد سال از منفی ۳ درجه کمتر است.

علاوه بر مهم بودن جنس سنگ برای مقاومت خود سنگ در مناطق سردسیر، یکی از دلایل اهمیت سنگ مناسب مناطق سرد عایق حرارتی آن است. که مسئله مهمی است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی سنگ مناسب مناطق سردسیر بپردازیم.

ویژگی های مهم در انتخاب سنگ مناسب مناطق سردسیر

همانطور که در بالا بطور خلاصه گفته شد، ویژگی ها و موارد مهمی هستند که دلیل انتخاب یک سنگ مقاوم در برابر یخبندان و هوای سرد را بیان میکند.

۱.عایق حرارتی

سنگ نما تراورتن؛ بهترین نوع تراورتن برای نمای خارجی ساختمان
سنگ نما تراورتن؛ بهترین نوع تراورتن برای نمای خارجی ساختمان

برای ساخت و ساز و استفاده از مصالح مناسب باید حتما به ضریب گرمایی آن ها توجه شود. زیرا سنگ ها نیز هر کدام در برابر گرما مقاومت های گوناگونی دارند. مهم ترین نکته در استفاده از مصالح در ساختمان گرمم نگه داشتن داخل خانه به کمک مصالح استفاده شده است. اگر از سنگی با ضریب گرمایی مناسب استفاده کنیم میتوانیم به خوبی داخل منزل را گرم نکه داریم.

۲. رنگ نما

سنگ نما تیره
سنگ نما تیره

رنگ بندی سنگ ها یکی دیگر از مولفه های مهم در مصالح مناطق سردسیر است. استفاده از رنگ های تیره باعث جذب شدن گرما شده و در نهایت سردی محیط را خنثی میکند. و محیط داخل خانه را گرم میکند.

۳.میزان تخلخل

تخلخل نیز مسئله ی مهمی در انتخاب سنگ در مناطق سرد است. سنگ با تخلخل پایین برای یخبندان ها مناسب است. زیرا تخلخل زیاد باعث جذب آب شده و در نهایت باعث یخ بستن و انبساط میشود. و موجب ایجاد ترک خوردگی در داخل سنگ میشود. همچنین ذوب شدن این آب ها باعث راه یافتن آب به داخل خانه میشود.

۴.سنگ مقاوم در برابر یخبندان

مسئله ی مهم دیگر جنس سنگ است. سنگ مورد استفاده در مناطق سردسیر باید دارای جنسی مناسب باشد. سنگ مورد استفاده باید از مقاومت بالایی در برابر یبخندان برخوردار باشد. و دچار ترک خودرگی و شکستن نمیشود.

سنگ مناسب یخبندان و مناطق سردسیر

با توجه به ویژگی های گفته شده در بالا، سنگ تراورتن میتواند گزینه مناسبی باشد. زیرا این سنگ  نوعی سنگ آهک است که مناسب اب و هوای سرد و کوهستانی است. تخلخل سنگ تراورتن بوسیله ی مواد پوششی و رزین پوشش داده میشود. این سنگ علاوه بر جنس مناسب برای مقاومت در برابر سرما، عایق حرارتی مطلوبی میباشد. همچنین تراورتن ها تنوع رنگی خوبی قرمز، قهوه‌ای، قرمز مایل به قهوه‌ای و…  نیز دارند.

سنگ تراورتن

سنگ تروارتن چیست؟ بیشتر…

همچنین سنگ گرانیت نیز به دلیل مقاومت زیاد و جذب رطوبت پایین میتواند مناسب مناطق سردسیر باشد.

در این مقاله به سنگ نمای تراورتن پرداختیم و انواع آن را بررسی کردیم. این سنگ در مقایسه با دیگر سنگ ها قیمتی پایینتر دارد که موجب محبوبیت آن بین پیمانکاران گشته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این سنگ و مشورت با کاراشناسان ما و یا بازدید از فروشگاه سایت ملک زاده از طریق لینک های زیر اقدام کنید.

۲ نظر

  • سلام
    اگر بخواهیم قطعه شعری حدود ۲۰بیت
    روی چنین سنگی حک شود انکان دارد؟ و
    اگر بخواهیم این قطعه سنگ به صورت
    کتاب بلشد و یک تنه ی سنگی سنگین
    باشد…قیمت چقدر می شود…ممنون

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو


اطلاعات تماس


  • ۵۶۹۰۱۹۲۰-۲۴(۰۲۱) | ۰۹۱۲۳۹۰۴۳۷۳
  • کیلومتر ۳۵ تهران – قم ، شهرک صنعتی شمس آباد – بلوار زکریای رازی – سنبل ۵ – پلاک ۶
  • شنبه الی چهارشنبه: 7 صبح الی 7 بعدظهر

در خبرنامه سایت گروه سنگ ملک زاده عضو شوید